Nieuwe ontwikkelingen in de wetenschap.

Zij zorgden bij Wassily Kandinsky, een beroemd kunstschilder en graficus, voor onzekerheid in de eigen waarneming van de wereld. Zijn schildersstijl  behoorde in zijn vroege periode tot het expressionisme. Hij leefde in een tijd toen Einstein en anderen het beeld van mens, materie en kosmos ingrijpend hadden veranderd. Zoals vele kunstenaars dacht ook hij na over de tot dan toe geldende eenheid en bijzonderheid van het menselijk individu met de nu niet meer oppervlakkig grijpbare en begrijpbare materiële wereld.

Kandinsky schrijft er een opmerkelijke paragraaf over: 'Het uiteenvallen van het atoom stond in mijn ziel gelijk aan het uiteenvallen van de hele wereld.[...] Alles werd onzeker, wankel en week. Ik zou me niet hebben verbaasd als een steen voor mijn ogen in de lucht gesmolten en onzichtbaar zou zijn geworden.'
Telkens als ik nadenk over onze huidige leefwereld, en aan hoe snel alles om ons heen verandert, en hoe ook vele mensen anders denken en omgaan met elkaar en onze maatschappij, dan denk ik aan hem, Kandinsky.

Zekerheid is er niet, alles valt uiteen in steeds kleinere onderdeeltjes. Of is dat nu juist de zekerheid waarnaar we op zoek zijn?

Reacties

Populaire posts