Trop is te veel en te veel is trop!

Dit is de beroemde uitspraak van politicus Paul Vanden Boeynants als reactie op de verklaring van prostituee Maud Sarr in 1990. Zij beweerde dat VDB aanwezig was geweest bij de Roze Balletten. Je zou voor minder een Frans - Vlaamse uitspraak uit je hoed toveren. In 1968 nam zijn regering ontslag maar desondanks werd de Mirage toch nog snel aangekocht. Een nieuw speeltje voor het Belgisch leger! (vandaag gaat het over de F-16) Ja, de geschiedenis herhaalt zich. VdB antwoordde de journalist die vroeg of deze aankoop tot de 'lopende zaken' behoorde: "Dat zijn geen lopende zaken, vriend, dat zijn vliegende zaken!"

Na meerdere fraudezaken, het verlies van zijn parlementaire onschendbaarheid, een voorwaardelijke celstraf en geldboetes wegens belastingontduiking werd hij ook genoemd in de zaak van de bende van Nijvel. Bovenop dit alles werd hij in 1989 ontvoerd door de bende Hamers. Wat een palmares! Die mens was voor het ongeluk geboren zou je denken. Hij werd een maand lang vastgehouden in een villa in Le Touquet en na betaling van 63 miljoen Bfr. losgeld werd hij vrijgelaten en ergens in Doornik gedropt. De persconferentie nadien werd een opmerkelijk gebeuren. 

Toen ik me de afgelopen weken uitsloofde om de woonst van papa volledig leeg te krijgen tegen dat de verkoopakte zou getekend worden, daar bovenop een 'weekje' bij zoonlief ging logeren om de kinderen en het huishouden op te vangen en in mijn agenda een lijst van andere verplichtingen vond dacht ik terug aan die legendarische woorden. Trop is te veel... Je zou denken dat je door met pensioen te gaan de vrijheid tegemoet gaat. Vrij van alle 'moeten'. Maar als je dat doet, en ik hoor dat bij vele generatiegenoten, klopt dat toekomstplaatje niet helemaal. Dan vraag je je af hoe je al die dingen vroeger deed toen je ook nog een job had. VdB had een luxeprobleem denk ik, en dat ontlokte hem de uitspraak, maar ik denk dat de doorsnee landgenoot heden te dage meer reden heeft om het even allemaal 'trop en te veel' te vinden. Minder snel leven zou misschien de oplossing kunnen zijn, maar dan moeten we minimaliseren, onthaasten en doseren. Dat wil zeggen tegen de stroom in varen en dat is geen simpele opgave. Zucht!

Reacties

Populaire posts