Drie is een magisch cijfer!

Drie wordt van oudsher geassocieerd met een drievoudige godin: zij is tegelijkertijd meisje, moeder en oude vrouw. Het staat ook voor de wassende, volle en afnemende maan en voor de cyclus van geboorte, leven en dood.
Een driedubbele knoop bijvoorbeeld. Dat is ook het amulet die het heilige pact bezegelt bij het inwijden van een nieuwe heks.
Oké, je kan zeggen wat je wil; Is het bijgeloof of iets anders, toch vind ik dat het getal 'drie' iets heeft. Ik vind het woord zelfs mooier klinken dan al de andere cijfers.


Neem nu een kleuter. Kleuters onthouden meestal eerst het woordje 'drie' als er over cijfers gepraat wordt. Mijn eigen kleinzoon gaf daar zelfs een goed voorbeeld van toen hij hier op Kerstdag terug opgehaald werd door zijn ouders. Hij had al wel de eerste vijf cijfers horen opsommen, maar wat dat nu juist betekende wist hij nog niet zo goed. Toen hij tegen zijn zin zijn jasje moest aantrekken om weer naar huis te gaan werd hij heel boos en gilde: "Hier zijn 'drie' stoute mensen!" Zijn vingertje wees naar vier paar ogen. Ikzelf hoopte nog stiekem dat hij mij niet tot de stoute mensen rekende, maar toen ik hem vroeg wie hij eigenlijk bedoelde wees hij naar papa, mama, bomma en bompa.

Onlangs las ik ergens dat toen een 65-jarige oma bezorgd haar rimpels telde voor de spiegel en luidop oordeelde dat ze oud werd, haar kleinzoon daarop antwoordde: "Niet erg oma, jij leeft minstens nog 3 jaar!"

Zeg nu zelf, drie is bijzonder..

Reacties

Populaire posts